האם כל מי שמעיד על עצמו שהוא מנטור, באמת כזה. ואם הוא מנטור, אז אצל מי קבל הכשרה? וכאן אנו מגיעים לשאלה המתבקשת, מי המנטור של המנטור?
זוכרים את מתקפת הקואוצ'ינג? כשכל אדם שני הלך ללמוד אימון אישי והוסיף לטייטל שלו את אחת מהטיות האימון, מאמן, מאומן, נ נח נחמ נחמן מאומן?
זוכרים כמה התעייפנו מזה?
.אז זהו. שזה מה שקורה לנו עכשיו עם הטרנד החדש של המנטורינג. זה התחיל מספרות של העידן החדש עם מורי דרך רוחניים מכל הסוגים, המשיך ביתר שאת לתוך עולם השיווק והגורואים שלו.
מנטורינג לבניית ציפורניים
"אז מה אמרת שאת עושה"?
"אני מנטורית לבניית ציפורניים".
"באמת? נשמע מעניין. ומה זה אומר?"
"טוב, אז קודם כל מגיעה אלי הלקוחה שמאד מאד רוצה ציפורניים מטופחות ומעוצבות. ונגיד שהיא כוססת ציפורניים. אז אני עושה לה תוכנת מנטורינג מקיפה, משולבת בהמון ידע תיאורטי על מבנה הציפורן, ההיסטוריה של הציפורן ו"גלה את ציפורניך ואומר לך מי אתה". אני מלווה אותה ממש בצמידות, מורחת לה "מרה" על האצבעות, מלמדת אותה איך לטפח את היד ומשקיעה המון במוטיבציה. בקיצור, לאחר תוכנית מנטורינג מקיפה, היא יוצאת עם מערכת ציפורניים משוייפת וידיעה ברורה לגבי התפקיד שהציפורן ממלאה בחייה."
"ויש לזה ביקוש?"
"הו, כן. יש לי רשימת המתנה אפילו".
יש את "טפו", למתחילים ויש את "חחח טפו" למתקדמים
"ומה אתה עושה?"
"אני מנטור לפיצוחים".
"אהה. ומה זה כולל?"
"זו תוכנית באמת מאד חווייתית, אני מלמד בצורה מאד יסודית את מבנה הגרעין, החל מגרעיני חמניות, דרך גרעיני דלעת וכלה בגרעיני אבטיח (יש לי גם תוכנית גרעין, אבל זה לפעם אחרת). אני מדגים למודרכים שלי, סגנונות פיצוח. למשל, גרעינים שחורים אני ממליץ לפצח בעזרת השיניים הקדמיות, תוך סיבוב בו זמני של האצבע המורה והאגודל (בשונה מגרעיני אבטיח, אותם לעיתים עדיף לפצח דווקא באמצעות הטוחנות).
בשלב הבא, אני עושה סימולציה על "רטוב". המתאמנים נשענים על מעקה המרפסת, מפצחים את הפיצוח ומתאמנים על שיטות יריקה. יש למשל את "טפו", שזו השיטה השכיחה יותר, ויש לעומת זאת את "חחחי טפו", שדורשת מיומנות הרבה יותר רצינית. אגב, בקרוב מאד אני יוצא בהשקה עם סדרת מנטורינג למתקדמים, לפיצוח פיסטוק חלבי ובונדוק."
גם יהושע בן נון עבר מנטורינג אצל משה רבינו
אבל מה זה בכלל מנטור? מנטור משמעו מדריך או מורה דרך. בדרך כלל מדובר באדם שעשה בעצמו שינוי ופרץ דרך חדשה וכעת הוא מנחיל אותה לתלמידים-חסידים שלו.
הרעיון של מנטורינג כשלעצמו הוא נהדר ולמען האמת עתיק יומין. מימי יהושע שעבר מנטורינג אצל משה רבנו בכבודו ובעצמו ועד ימינו אנו.
הבעיה מתחילה עם שימוש היתר.
השחיקה.
הזילות.
וזה מה שקורה כעת עם המושג הזה מנטור או גורו.
למה? מה הבעיה? ואולי באמת כולם מנטורים?
זו באמת שאלה.
אם כך אז מי המנטור של המנטור?
האם כל מי שמעיד על עצמו שהוא מנטור, באמת כזה. ואם הוא מנטור, אז אצל מי קבל הכשרה? וכאן אנו מגיעים לשאלה המתבקשת, מי המנטור של המנטור?
אני למשל, הלכתי ישר למקור, ואת תוכנית המנטורינג שלי עוברת ישירות אצל בורא עולם. תוכנית באמת יסודית, כולל סימולציות חוותיות ועוצמתיות במיוחד (שנמשכת אגב 120 שנה).
אבל במחשבה שנייה, אולי המנטורית לבניית ציפורניים באמת ראויה לתואר מנטורית, כי היא השקיעה את מיטבה על מנת ללמוד ולהעמיק בתחום והיא רואה בזה שליחות, ובדומה גם המנטור לבונדוק, רואה בכך מפעל חיים. ואולי מה שמקומם ומרגיז זה לא התואר "מנטור", כמו ההתהדרות המהירה בתואר, בקלות בלתי נסבלת.
אז מה עושים? מפסיקים להשתמש במושג מנטור? גונזים אותו?
כמו עם כל תבלין חזק, משתמשים במתינות. מפעילים שיקול דעת.
ואיך אני יודעת את זה?
מזת'ומרת? אני מנטורית לכתיבה שיווקית. לא ידעתם?! 😀